Бути «Я»:
Під час другого семиріччя дитина проходить крізь драматичний процес, схожий на прояв свідомості власного «Я» у трирічному віці. Вальдорфські педагоги називають цей період «Рубіконом». Що це означає, пояснює Роземарі Вембтер.
Людина не пам'ятає перших років свого життя, попри те що вона так багато засвоїла й пізнала у цей час. Свідомість з часом стає чіткішою, але ще не є поєднаною із самосвідомістю. Лише між другим і третім роком життя настає той момент, коли в одну мить народжується свідомість бути собою. Коли на нас дивиться трирічна дитина, ми розуміємо, що вона ще далека від того, щоб бути свідомою людиною. Процес втілення «Я» ще не завершено. У другому семиріччі відбувається схожий процес між дев'ятим і десятим роком. Він триває довгий період, протягом тижнів, а то й місяців. Зовні цей процес непомітний, на відміну від зміни молочних зубів чи від змін у перехідному віці.
Ставлення до людей зазнає змін
Як ми взагалі помічаємо зміну в дитині? Її поведінка, особливо ставлення до людей, які оточують дитину, помітно змінюється. Глибше втілення сил «Я» та оновлена самосвідомість збільшують відстань до навколишнього світу. Дитина ставиться до світу більш критично, вже не сприймає його як належне. «Для чого ми мусимо вчити таблицю множення? Чи вартий вчитель поваги? У нього падає губка!» У першому класі діти подумали б, що вчитель робить це навмисно, щоб їх розвеселити. Зараз вони думають: «Який він незграбний!» Пробуджуються відчуття, з яких виникають питання: «Чи любить вчитель мене взагалі? Хтось мене взагалі любить?» Дитина почувається самотньою і думає, що її не розуміють. Вона потребує підтримки й уваги близьких людей.
Мене ніхто не розуміє і я самотній/самотня
У цей період життя дитина більш свідомо й гостро сприймає та переживає трагедії, наприклад, смерть дорогої людини, нещасний випадок, переїзд та ін. Також виникають питання до життя та долі, які спрямовані в майбутнє.
Усе залежить від прикладу
Часто жартівливе слово допомагає у такій ситуації більше, ніж зауваження. Дитині потрібен дорослий, на якого вона може покластися, доросле «Я», яке стане опорою для її власного «Я». Дитина має відчувати любов, відчувати, що її знають і розуміють, хоча її поведінка викликає протилежні емоції. Коли батьки та вчителі знають, в якій ситуації дитина знаходиться, їм буде легше відповідно реагувати. Враження у цьому періоді є важливими для усього подальшого життя. Вже через рік, коли ми спостерігатимемо за 11-річними, ми побачимо спокійних і врівноважених дітей, які знаходяться – принаймні статистично – у найздоровішому періоді людського життя.